(Ne)viditeľné emócie - Ako spoznať, že dieťa nie je v poriadku?

https://www.blog.mojra.sk/post/801

Autor: psychologická poradna | (Ne)viditeľné emócie - Ako spoznať, že dieťa nie je v poriadku?  tipy psychologa |


Väčšina rodičov si predstavuje domov plný detského smiechu a bezstarostnej hry. No niekedy sa stane, že táto radosť utíchne. Vaše dieťa, ktoré bolo kedysi plné energie, sa zrazu stiahne do seba. Úsmev, ktorý ste poznali zmizne, v očiach sa stratí iskra a obľúbené hračky, ktoré ho predtým bavili, zostávajú bez povšimnutia v kúte izby.


Ako dospelí, či už rodičia, učitelia alebo blízki dieťaťa často veríme, že ak ho niečo trápi, povie nám to. Otvorene, slovami, ktorým rozumieme. Realita je však často iná. Detské emócie by sa dali prirovnať k ľadovcu. Pri deťoch totiž vidíme len malú časť na povrchu, no väčšina nepokoja, strachu či úzkosti sa skrýva hlboko vo vnútri detského sveta. A práve táto skrytá časť berie dieťaťu radosť a energiu.


Ako vieme rozpoznať tieto tiché a neviditeľné signály volania o pomoc, ktoré nám dieťa vysiela, keď prežíva stres, úzkosť alebo iné problémy? A čo presne môžeme urobiť, aby sme mu nielen pozorne načúvali, ale aj účinne pomohli vyriešiť jeho problém a vrátiť sa tak k vnútornej pohode a šťastiu?


Ako veľmi je dôležité všímať si zmeny v správaní?

Od deti by sme nemali očakávať, že za nami prídu samé s tým, že sa cítia byť v strese. Málokedy vedia popísať takého pocity a otvorene sami od seba začať o tom hovoriť. Namiesto toho sa však ich vnútorný nepokoj často ukáže na ich prejave a zmenách v správaní. Pozornosť by sa mala venovať najmä signálom, ktoré často naznačujú, že niečo je v neporiadku ako sú napríklad:

 

Zmeny v spánku a v spánkových návykoch dieťaťa

Spánok je dôležitý pre každú živú bytosť a pre deti obzvlášť. Jeho narušenie je častým indikátorom stresu. Dieťa môže zrazu zle zaspávať, trápiť sa s nespavosťou, často sa v noci budiť s plačom alebo mať opakujúce sa nočné mory. Naopak, iné deti môžu prehnane veľa spať, čo môže byť spôsob úniku pred realitou alebo prejavom extrémnej únavy z vnútorného napätia. Všímať si musíme najmä to, či sú tieto zmeny dlhodobé a ako výrazne ovplyvňujú dennú energiu dieťaťa.

 

Strata záujmu o aktivity, ktoré doteraz prinášali radosť

Dieťa, ktoré predtým s nadšením behalo na ihrisko, stavalo stavebnice alebo sa hralo s kamarátmi, sa zrazu stiahne. Prejaví sa apatia a niekdajšie záujmy ho už nebavia. Vyhýba sa im a zdá sa, že stratilo radosť z činností, ktoré ho predtým napĺňali. V tomto bode je však dôležité rozlíšiť dočasnú únavu od dlhodobej straty motivácie a radosti u dieťaťa.

 

Keď jedlo nechutí

Stravovanie a chuť do jedla sú úzko spojené s emočným stavom. Ak si na dieťati všimneme, že zrazu odmieta jedlo, a chuť do jedla sa stráca čoraz viacej, môže to byť jeden z príznakov zlého vnútorného stavu dieťaťa. Ako nechuť, tak aj prejedanie sa, či náhle nezvyčajné zmeny v preferenciách jedla. Tieto zmeny môžu byť pokusom o získanie kontroly v situácii, kde sa dieťa cíti bezmocné, alebo sa snaží o úľavu od nepríjemných pocitov.

 

Dištanc od kamarátov

Ak sa dieťa začne izolovať od rodiny a kamarátov, vyhýba sa sociálnym interakciám alebo sa cíti nepríjemne v spoločnosti, môže to byť začínajúcim znakom úzkosti alebo depresie. Pozornosť treba zvýšiť ak sa namiesto trávenia času s rovesníkmi radšej uzatvára do svojej izby, čím sa snaží vyhnúť situáciám, ktoré mu spôsobujú nepohodlie.


Tieto signály sa môžu prejaviť aj rôznymi inými spôsobmi, napríklad cez zintenzívnené tikové pohyby a zlozvyky. Stres a úzkosť sa často prejavujú na fyzickej úrovni, keď dieťa nevedome hľadá spôsob, ako uvoľniť vnútorné napätie. Môžu sa objaviť nové zlozvyky, ako je okusovanie nechtov, škrabanie sa, trhanie vlasov alebo žmolenie oblečenia. Ak už dieťa malo nejaké tikové pohyby (napríklad žmurkanie či pokašliavanie), v období stresu sa môžu výrazne zintenzívniť. Okrem toho sa môžu objaviť aj fyzické prejavy bez zjavnej príčiny. Deti často vyjadrujú emocionálny stres cez telesné symptómy ako časté bolesti brucha, hlavy, nevoľnosť alebo hnačky. Ak sa po návšteve lekára vylúči fyzická príčina a tieto nešpecifické bolesti sa opakujú, je pravdepodobné, že sú prejavom vnútorného nepokoja a psychosomatických ťažkostí.


Stres a úzkosť majú často dopad aj na školské prostredie, čo sa prejavuje problémami v škole. Vnútorný nepokoj výrazne narúša schopnosť sústrediť sa. Môže dôjsť k poklesu prospechu, problémom s udržaním pozornosti v triede alebo dokonca k odmietaniu chodiť do školy. Dieťa sa môže sťažovať na učiteľov či spolužiakov, alebo jednoducho tvrdohlavo odmieta ísť do školy, hoci predtým nemalo žiadne problémy. U mladších detí sa zas stres môže prejaviť regresiou, teda návratom k skorším vývojovým štádiám. Príkladom môže byť nočné pomočovanie po tom, čo už dieťa bolo dlho bez plienok, alebo opätovné cmúľanie palca. Regresia je spôsob, akým sa dieťa snaží vyrovnať s pocitmi neistoty a vyhľadať komfort z obdobia, keď sa cítilo bezpečnejšie a menej zraniteľné.

 

Ako vieme podporiť dieťa pri strese a úzkosti?

Posilňujme pocit kontroly a sebadôveru

Základom pre deti, ktoré prežívajú úzkosť, je posilnenie sebadôvery. Tieto deti  sa často cítia bezmocné a pochybujú sami o sebe. Pomôžte im získať pocit kontroly tým, že im budete dávať primerané možnosti voľby. Napríklad, si môžu vybrať, akú knihu si prečítate pred spaním, alebo aké oblečenie si oblečú. Podporujte ich v tom, aby si stanovovali malé, dosiahnuteľné ciele, a chváľte ich za úsilie, nie len za výsledok. To im pomôže budovať sebadôveru a odolnosť.

 

Obmedzte spúšťače úzkosti

Skúste identifikovať, čo konkrétne spúšťa úzkosť alebo stres u vášho dieťaťa. Môže to byť určitá situácia, prostredie, alebo dokonca rozhovory dospelých. Ak je to možné, minimalizujte tieto spúšťače, alebo pripravte dieťa na ne vopred. Napríklad, ak sa bojí búrok, môžete ho pred ňou utešiť a vysvetliť mu, čo sa deje.

 

Používajte príbehy a buďte vždy oporou

Deti často lepšie spracovávajú zložité emócie prostredníctvom príbehov a kreativity. Môžete vymýšľať spoločné príbehy, v ktorých postavy prekonávajú podobné obavy, alebo nechať dieťa kresliť, maľovať, modelovať z plastelíny, alebo sa hrať s bábkami, aby vyjadrilo svoje pocity. Tieto aktivity im pomáhajú spracovať vnútorné prežívanie a nájsť riešenia. Najdôležitejším bodom je vaša opora u dieťaťa. Buďte mu vždy na blízku a docieľte to, aby vám dieťa plne verilo.

 

Spolupráca so školou alebo škôlkou

Ak úzkosť alebo stres stále pretrváva alebo sa prejavuje aj v školskom prostredí, je dôležité komunikovať s učiteľmi a vychovávateľmi. Spolupráca s pedagógmi vie pomôcť pri vytvorení konzistentnej podpory pre dieťa a zabezpečiť, že sa s jeho pocitmi zaobchádza citlivo aj mimo domova. Môžu vám tiež poskytnúť cenné informácie o správaní dieťaťa v kolektíve.

 

Vedenie správneho rozhovoru s dieťaťom – Ako sa správne s dieťaťom rozprávať?

Rozprávať sa s dieťaťom o jeho pocitoch, najmä keď prežíva stres alebo úzkosť, je umenie, ktoré si vyžaduje citlivosť a pochopenie.

 

Neverbálne prejavy veľa prezradia

Deti, a to najmä tie menšie, nemusia vždy vedieť pomenovať svoje pocity slovami. Venujte pozornosť reči ich tela, výrazu tváre, tónu hlasu a zmenám v správaní. Môžu to byť znaky úzkosti, ktoré vám pomôžu začať rozhovor. Napríklad, ak je dieťa náhle tichšie, odmieta sa hrať, alebo sa stáva podráždeným, stačí sa dieťaťa spýtať či je niečo, čo ho trápi. Niekedy stačí pomenovať to, čo vidíte, aby sa dieťa otvorilo.


Príklady zo života

Ak je pre dieťa ťažké začať, môžete použiť príklady z jeho vlastného života alebo z príbehov. Napríklad môžeme poukázať na jeho náladu zo včera alebo si vziať príklad z nejakej obľúbenej rozprávky kde vieme pekne pomenovať emócie danej postavičky. Takéto príklady slúžia ako pomoc pri identifikovaní a popísaní jeho vlastných pocitov.


Normalizujte pocity

Dôležité je, aby dieťa vedelo, že cítiť smútok, hnev, strach alebo úzkosť je úplne normálne. Vysvetlite mu, že každý z času na čas prežíva ťažké emócie a je v poriadku o nich hovoriť. Môžete sa podeliť o vlastné skúsenosti s tým, ako ste sa cítili a ako ste sa s tým vyrovnali.








Práve ste čítali článok: (Ne)viditeľné emócie - Ako spoznať, že dieťa nie je v poriadku?

Komentáre

  • Zapojte sa do diskusie.
    Zadajte Váš komentár.

  • Avatar

Podobné články



Kolegovia mi lezú na nervy – Čo spraviť pre pokoj v práci?

Kolegovia mi lezú na nervy – Čo spraviť pre pokoj v práci?

Autor: psychologická poradna | Kolegovia mi lezú na nervy – Čo spraviť pre pokoj v práci? | tipy psychologa |V dnešnom svete je tímová práca neoddeliteľnou súčasťou pracovných kariér mnohých ľudí. Hoci je ideálne, ak sa v kolektíve cítime dobre a práca ide hladko, realita býva často iná. Je celkom bežné, že sa v tíme objaví niekto, s kým si jednoducho nesadneme, alebo nás jeho správanie neustále irituje. V takýchto situáciách sa stáva, ...

Pokračovať v čítaní

Ako hovoriť o duševnom zdraví s prarodičmi?

Ako hovoriť o duševnom zdraví s prarodičmi?

Autor: psychologická poradna | Ako hovoriť o duševnom zdraví s prarodičmi? | tipy psychologa | Medzigeneračné rozdiely v prístupe k duševnému zdraviu |Duševné zdravie sa v posledných rokoch konečne dostáva do centra pozornosti. Objavuje sa v školách, médiách a dokonca aj v politike. Pre generácie našich starých rodičov, ktoré vyrastali v odlišnej dobe, však táto téma môže byť stále citlivá a nepoznaná. Ich životné skúse...

Pokračovať v čítaní

Toxická pozitivita – Keď sa očakáva úsmev ale mne je úzko

Toxická pozitivita – Keď sa očakáva úsmev ale mne je úzko

Autor: psychologická poradna | Toxická pozitivita | tipy psychologa | Keď sa očakáva úsmev ale mne je úzko |Človek sa častokrát snaží prekopávať životom a nie vždy je to ružové. Stáva sa však, že aj navzdory problémom, ktorým čelíme sa na nás aj tak  veľakrát valí vlna pozitivity.Sociálne siete priam praskajú vo švíkoch od inšpiratívnych citátov o sile úsmevu a pozitívnom myslení. Kníh o osobnostnom rozvoji, ktoré n...

Pokračovať v čítaní

Psychológovia portálu Mojra.sk

Značky


Začnite meniť Váš život k lepšiemu ešte dnes!    Objednať