Autor: psychologická poradna | Kolegovia mi lezú na nervy – Čo spraviť pre pokoj v práci? | tipy psychologa |
V dnešnom svete je tímová práca neoddeliteľnou súčasťou pracovných kariér mnohých ľudí. Hoci je ideálne, ak sa v kolektíve cítime dobre a práca ide hladko, realita býva často iná. Je celkom bežné, že sa v tíme objaví niekto, s kým si jednoducho nesadneme, alebo nás jeho správanie neustále irituje. V takýchto situáciách sa stáva, že naša trpezlivosť a profesionálny prístup sú vystavené skúške.
Ako sa s tým vyrovnať
a udržať si duševnú pohodu počas pracovnej doby? Psychológia nám na to dáva
odpovede a cenné nástroje, ktoré nám pomôžu zvládnuť tieto výzvy s nadhľadom.
Namiesto rezignácie alebo zbytočných konfliktov na pracovisku nám ponúka pohľad
na situáciu z inej perspektívy. Vďaka tomu dokážeme nielen lepšie pochopiť
druhých, ale aj to, čo sa deje u nás samých.
Prečo nás správanie niektorých kolegov tak irituje?
Než sa pustíme do hľadania riešení, je dobré pochopiť, prečo vás správanie kolegu alebo kolegov vôbec rozrušuje. Problémom často nie je len samotný čin, ako je napríklad hlučný hlas alebo neorganizovanosť, ale skôr emócie, ktoré to vo vás vyvoláva. Možno v ňom podvedome vidíte niekoho, kto vás v minulosti ranil, alebo vás jeho správanie núti cítiť sa ohrození vo svojej pracovnej pozícii. Vlastná seba-reflexia je preto nevyhnutným a prvým krokom na ceste k pochopeniu aj tých, pre vás neobľúbených ľudí, vo vašej práci. Skúste si položiť otázku prečo vás tak silno ovplyvňuje ten jeden kolega/kolegovia? Čo sa vo vás deje, keď sa takto správa/správajú? Odpovede na tieto a podobné otázky pri úprimnom zamyslení vám môžu priniesť prekvapivé odhalenia.
Ako sa prakticky vysporiadať s takýmito nepríjemnými situáciami?
Pevné hranice
Nastaviť si jasné hranice je zásadné, ak správanie kolegu narúša vašu produktivitu. Nemusíte sa uchyľovať k nepríjemnosti, stačí sa držať asertívnej komunikácie. Keď vás kolega vyrušuje s nepodstatnými záležitosťami, s pokojom a rozvážnosťou mu dajte najavo, že ste momentálne zaneprázdnený. Dajte mu najavo, že momentálne máte na práci dôležitejšie veci a naučte sa povedať nie. Tým, že sa naučíte hovoriť „nie“, si budete vedieť účinne ochrániť svoj drahocenný čas a energiu pred zbytočnými rozptýleniami.
Sústreďte sa na to čo máte pod kontrolou
Je nevyhnutné rozlišovať medzi tým, čo je vo vašich silách, a tým, čo nemôžete ovplyvniť. Osobnosť ani správanie vášho kolegu nezmeníte, ale viete plne kontrolovať svoju reakciu naň. Ak sa kolega neustále sťažuje a šíri negativitu, nemusíte sa do jeho nálad nechať vtiahnuť. Namiesto toho sa zamerajte na svoje úlohy a úspešné dokončenie svojej práce. Týmto prístupom sa vyhnete zbytočným konfliktom a udržíte si svoj vnútorný pokoj aj počas pracovnej doby.
Komunikácia s „Ja“ výrokmi
Pri riešení napätých situácií je dôležité nikoho neobviňovať. Namiesto konfrontačnej frázy, kde priamo obviňujete kolegu z jeho prehrešku, by ste mohli zvoliť radšej osobný prístup. Vyjadrite svoje pocity pomocou „Ja“ výrokov. Povedzte napríklad, že vy sám sa cítite veľmi frustrovaný, ak je váš kolega napríklad hlučný alebo vás príliš rozptyľuje. Priznajte, že v takom prípade sa nedokážete sústrediť na svoju prácu. Zameraním sa na svoje vlastné pocity namiesto obviňovania kolegu výrazne znížite jeho potrebu brániť sa. Vďaka tomu bude rozhovor pre obe strany oveľa konštruktívnejší a v konečnom dôsledku aj príjemnejší.
Humor
Vhodne použitý humor dokáže výrazne znížiť napätie v kolektíve. Je však dôležité, aby nebol sarkastický ani nijako útočný. Namiesto hádky sa snažte situáciu odľahčiť s úsmevom na tvári. Ak vám kolega neustále komentuje vašu prácu, môžete mu vtipne odpovedať, že si ceníte jeho radu ale aj tak ste so svojim riešením úlohy momentálne spokojný. Takáto reakcia pôsobí diplomaticky, no zároveň jasne pomáha predísť konfliktu.
Perspektíva a empatia
Niekedy je najúčinnejším riešením pohľad na situáciu z iného uhla. Skúste sa vcítiť do kože svojho kolegu. Možno práve prežíva ťažké obdobie alebo jeho správanie nepramení zo zlého úmyslu voči vám, ale skôr z pocitu neistoty. Keď dokážete v sebe nájsť empatiu, vaša vlastná frustrácia sa výrazne zníži. Nech je situácia akákoľvek, pohľad s otvorenou mysľou vám pomôže lepšie ju pochopiť a zvládnuť.
Cenné rady pre pokoj v práci
Okrem už spomenutých stratégií existuje niekoľko ďalších prístupov, ktoré vám pomôžu udržať si duševnú pohodu a efektívne sa vysporiadať s nepríjemnými kolegami vo vašom pracovnom prostredí.
Spoznajte svoje spúšťače
Skúste si položiť otázku, čo presne vo vás vyvoláva negatívne reakcie. Je to napríklad neustále prekrikovanie, hlasité telefonovanie alebo neporiadok na pracovnom stole? Keď identifikujete konkrétne spúšťače vášho nepohodlia v práci, dokážete sa na ne lepšie pripraviť a zmierniť ich vplyv na vás. Vďaka tomu vás situácie nezaskočia nepripravených a budete môcť reagovať vedome, nie impulzívne.
Znížte mieru interakcie
Ak je to možné, obmedzte kontakt s daným kolegom, ktorý vám prekáža. Ak nemusíte spolupracovať na rovnakom projekte, zvážte prácu v inej miestnosti, prípadne obmedzte spoločné prestávky. Vytvorenie si fyzického a psychického odstupu môže byť pre vaše duševné zdravie mimoriadne prospešné.
Hľadajte podporu, ale nesťažujte sa
Nie ste v tom sami. Je pravdepodobné, že aj iní kolegovia vnímajú správanie daného človeka podobne. Môžete si navzájom poskytnúť podporu a pochopenie. Dajte si však pozor, aby to neprerástlo do ohovárania a šírenia konkrétnej negativity. Cieľom je nájsť spojencov pre podporu, nie pre neustále sťažovanie sa.
Investujte do psychického oddychu
Vaša duševná pohoda by mala byť vašou prioritou. Keď cítite, že vás situácia preťažuje, urobte si krátke pauzy. Môžete sa prejsť, vypočuť si upokojujúcu hudbu alebo si zájsť na kávu mimo kancelárie. Krátke, pravidelné prestávky vám pomôžu udržať si odstup a prísť na iné myšlienky, ktoré v konečnom dôsledku znížia vaše nahromadené napätie.
Zamerajte sa na pozitívne vzťahy
Venujte viac času a energie budovaniu pozitívnych vzťahov s tými kolegami, s ktorými si naozaj rozumiete a ste si navzájom nápomocní. Tieto vzťahy vám poskytnú potrebnú oporu a pomôžu vám lepšie znášať negatívne interakcie.
Zadajte Váš komentár.