Mojráček: Ako pracovať s dieťaťom s ADHD?

https://www.blog.mojra.sk/post/657

Autor: Psychologická poradňa | Ako pracovať s dieťaťom s ADHD? Ako pristupovať k deťom?


Raz sa pri večeri Mojráček spýtal mamičky, či by v sobotu mohol pozvať na návštevu kamaráta zo školy. Mamička samozrejme súhlasila a teší sa, že si Mojráček našiel v škole niekoho, s kým si rozumie. „A ako sa ten tvoj kamarát volá? Čo má rád? Bude chcieť pripraviť niečo špeciálne na občerstvenie? Aby som všetko stihla nakúpiť,“ vypytuje sa Mojráčkova mamička. Mojráček jej teda hovorí, že jeho kamarát sa volá David a rovnako ako Mojráček aj on veľmi rád hrá tenis. Preto si hneď padli do oka a vždy sa majú o čom rozprávať. Dokonca spolu budú chodievať hrať na tie isté tenisové kurty. „Mamička, a vieš čo? Pani učiteľka hovorila, že David má ADHD. Neviem presne, čo to je, ale David hovorí, že preto chce stále len behať a nevie vydržať na jednom mieste,“ povedal nakoniec Mojráček. Mamička ho ubezpečila, že to vôbec nevadí, a bola rada, že jej o tom Mojráček vopred povedal. Takto mohla zistiť čo najviac informácií o ADHD, aby sa Mojráčkův kamarát u nich cítil čo najlepšie.

 


Na druhý deň prišiel Mojráček zo školy celý nadšený, Davidova mamička tiež súhlasila s návštevou, a tak si chlapci už v škole začali plánovať, čo všetko spolu v sobotu podniknú. „Mamička, pani učiteľka ti odkazuje, že dala Davidovej mamičke tvoje telefónne číslo. Zavolá ti v piatok, aby ste sa dohodli,“ kričal Mojráček zo schodov a utekal do svojej izby. V piatok Mojráčkova mamička netrpezlivo čakala pri telefóne, aby nepremeškala ten dôležitý telefonát. Davidova mamička jej presne vysvetlila, čo ADHD presne znamená, že ide o poruchu pozornosti, a že David je preto oveľa živšie dieťa ako Mojráček. Vďaka všetkým informáciám mohla Mojráčkova mamička naplánovať chlapcom celé sobotňajšie popoludnie.

 


V sobotu Mojráček nemohol ani spať, pretože sa tešil na návštevu svojho kamaráta. David prišiel chvíľu po obede. Mojráčkova mamička vedela, že chlapci by si mali najskôr oddýchnuť. Bola pripravená aj na to, že David by mal skôr oddychovať aktívne, aby sa nezačal nudiť. A keďže cez noc napadlo množstvo snehu, nechala chlapcov ísť sa hrať von. „Schválne, chlapci,“ povedala mamička, „podarí sa vám postaviť bunker zo snehu? Môžeme si potom zahrať snehovú bitku.“ „JUPÍÍÍ!“ výskali chlapci od nadšenia a hneď sa pustili do práce. Len čo boli hotoví, mamička ich zavolala na občerstvenie. Pripravila im ovocný šalát, ktorý mali obaja veľmi radi. Potom sa chlapci ešte chvíľu hrali vo vnútri, pozerali rozprávku, kreslili, a keď si dostatočne oddýchli, mohli ísť opäť von do bunkra. A ako im mamička sľúbila, zahrala si s nimi bitku o dobytie pevnosti. Chlapci vyhrali, ale aby to mamičke nebolo ľúto, postavili jej v záhrade obrovského snehuliaka.

 


Večer prišli po Davida jeho rodičia. Chlapci sa smutne rozlúčili a sľúbili si, že nabudúce príde Davida navštíviť Mojráček. V ten večer zaspávali obaja chlapci vo svojich postieľkach spokojne, s úsmevom na perách a tešili sa, že sa opäť uvidia v škole.

 


Tipy pre rodičov:

  • Pre deti s ADHD je dôležitý pravidelný režim a jasné pravidlá. 
  • Domácim úlohám sa venujte vždy v rovnakom čase, najlepšie po chvíli odpočinku. Zo stola odstráňte všetko, čo by mohlo dieťa rozptyľovať. 
  • Povinnosti a prácu rozdeľte na kratšie časové úseky a dieťaťu striedajte činnosti približne po 15 až 30 minútach. Vždy trvajte na dokončení úlohy, buďte dôslední. 
  • Dávajte dieťaťu stručné a jasné pokyny. Pri dlhšom vysvetľovaní rýchlo stratí pozornosť. Základné pravidlá je dobré dieťaťu vylepiť na viditeľné miesto.
  • Buďte trpezliví, nápomocní, dieťa povzbudzujte a klaďte naň len také nároky, ktoré je schopné zvládnuť.


Text vznikol v spolupráci s Mgr. et Mgr. Veronikou Pavliskovou, psychologičkou online poradne MOJRA.


 








Právě jste čítali článok: Mojráček: Ako pracovať s dieťaťom s ADHD?

Komentáre

  • Zapojte sa do diskusie.
    Zadajte Váš komentár.

  • Avatar

Podobné články



(Ne)viditeľné emócie - Ako spoznať, že dieťa nie je v poriadku?

(Ne)viditeľné emócie - Ako spoznať, že dieťa nie je v poriadku?

Autor: psychologická poradna | (Ne)viditeľné emócie - Ako spoznať, že dieťa nie je v poriadku?  | tipy psychologa |Väčšina rodičov si predstavuje domov plný detského smiechu a bezstarostnej hry. No niekedy sa stane, že táto radosť utíchne. Vaše dieťa, ktoré bolo kedysi plné energie, sa zrazu stiahne do seba. Úsmev, ktorý ste poznali zmizne, v očiach sa stratí iskra a obľúbené hračky, ktoré ho predtým bavili, zostávajú bez povšim...

Pokračovať v čítaní

Ako sa pripraviť na prechod z Materskej škôlky do 1.triedy?

Ako sa pripraviť na prechod z Materskej škôlky do 1.triedy?

Autor: psychologická poradňa | Deti v škole a škôlke | tipy psychológa | Ako zvládať konflikty v škôlke a v škole?Prechod z materskej školy do základnej školy predstavuje jeden z najvýznamnejších prelomov v živote dieťaťa, ktorý so sebou prináša nielen nadšenie z nových zážitkov, ale aj pestrú zmes emócií. Prestup, kedy sa zo škôlkara stáva školák, je dôležitý nielen pre dieťa samotné, ale najmä je to významný krok aj pre jeho rodičov, ktorí...

Pokračovať v čítaní

Ako podporiť emočný rozvoj dieťaťa už od škôlky?

Ako podporiť emočný rozvoj dieťaťa už od škôlky?

Autor: psychologická poradňa | Emocionálny rozvoj dieťaťa | tipy psychológa | Prečo je dôležité pomenovávať emócie?Emocionálny rozvoj dieťaťa predstavuje dôležitý základ pre jeho celkový  harmonický vývoj. Od prvých okamihov života človeka je nevyhnutné venovať zvýšenú pozornosť tomu, ako vníma, vyjadruje a spracováva svoje emócie.Predškolské obdobie je charakteristické hravosťou a otvorenosťou dieťaťa, a javí sa ako ideálny čas pr...

Pokračovať v čítaní

Psychológovia portálu Mojra.sk

Značky


Začnite meniť Váš život k lepšiemu ešte dnes!    Objednať