Autor: psychologická poradňa | Deti v škole a škôlke | tipy psychológa | Ako zvládať konflikty v škôlke a v škole?
Prechod z materskej školy do základnej školy predstavuje jeden z najvýznamnejších prelomov v živote dieťaťa, ktorý so sebou prináša nielen nadšenie z nových zážitkov, ale aj pestrú zmes emócií. Prestup, kedy sa zo škôlkara stáva školák, je dôležitý nielen pre dieťa samotné, ale najmä je to významný krok aj pre jeho rodičov, ktorí často prežívajú zmes očakávaní a úzkosti. Zo psychologického hľadiska je dôležité si uvedomiť, že táto zmena zasahuje do viacerých oblastí detského vývoja. Medzi hlavné oblasti patria:
Sociálny
vývoj dieťaťa
Dieťa sa po nástupe
do školy stretáva s novým sociálnym prostredím, kde sa učí nadväzovať aj nové
priateľstvá a budovať nové vzťahy s autoritami, teda učiteľmi. Takýto
proces vie byť pre niektoré deti náročný. Týka sa to najmä tých detí, ktoré sú
introvertnejšie alebo majú ťažkosti so sociálnou interakciou.
Emocionálny
vývoj dieťaťa
Prestup zo škôlky na
základnú školu prináša nové emocionálne výzvy. Dieťa sa učí zvládať stres,
frustráciu a odlúčenie od známeho prostredia. Je dôležité, aby rodičia
poskytovali dieťaťu dostatočnú emocionálnu podporu a pomáhali mu rozvíjať jeho emocionálnu
inteligenciu.
Kognitívny
vývoj dieťaťa
V škole sa na
dieťa kladie mnoho nových kognitívnych požiadaviek, ako je sústredenie, pamäť a
schopnosť učiť sa nové veci. Aj tu vedia rodičia podporiť tento vývoj tým, že
budú s dieťaťom pravidelne komunikovať o jeho školských zážitkoch a pomáhať mu
s domácimi úlohami.
Čo
robiť aby tento prechod prebehol pre dieťa čo najhladšie?
Kľúčom
k úspešnému štartu dieťaťa je vytvorenie pozitívneho postoja ku škole:
Deti absorbujú emócie
a postoje najmä zo svojho okolia, a to hlavne od svojich rodičov. Ak
rodičia prezentujú pred dieťaťom školu ako miesto, ktoré je plné radosti
a príležitostí do úspešného štartu v živote, dieťa si tento obraz
zapamätá, osvojí a bude sa do školy tešiť. V opačnom prípade, ak rodičia
prejavujú obavy alebo negatívne postoje, dieťa môže začať prežívať úzkosť a
strach z neznámeho. Vytvoria sa v ňom tak obavy z toho, čo ho bude
v škole čakať.
Psychologické
aspekty:
U detí sa týmto
spôsobom rozvíja sociálne učenie. Učia sa pozorovaním a napodobňovaním
správania dospelých. Ak vidia, že rodičia vnímajú školu pozitívne, budú ju tak
vnímať aj oni.
Pokiaľ dieťa očakáva,
že škola bude zábavná a zaujímavá, bude aktívnejšie hľadať pozitívne zážitky.
Keď rodičia vyjadrujú dôveru v školu a v učiteľov, dieťa sa cíti
bezpečnejšie a istejšie v novom prostredí.
Ako
vytvoriť pozitívny postoj dieťaťa?
Návšteva
školy vopred
Nástup do školy
predstavuje pre dieťa vstup do neznámeho sveta plného nových podnetov a
očakávaní. Tento pocit neznáma vie u dieťatka veľmi rýchlo vyvolať úzkosť
a strach, čo negatívne ovplyvňuje jeho adaptáciu v školskom prostredí. Práve
kvôli tomuto je prospešné, aby dieťa malo možnosť zoznámiť sa so školou ešte
pred začiatkom školského roka. Keď dieťa vie, kde bude tráviť čas, kde je jeho
trieda a kde sú toalety, buduje si tak pocit istoty a lepšie zvláda
adaptáciu na nové prostredie.
Rozvíjanie
samostatnosti u dieťaťa
Nástup do prvého
ročníka predstavuje pre dieťa významný krok k jeho samostatnosti. Škola
kladie na deti nové požiadavky, ktoré si vyžadujú schopnosť samostatne sa
obliecť, obuť, zorganizovať si školské potreby a postarať sa o svoje osobné
veci. Rozvoj týchto zručností je praktický, ale na druhej strane má aj psychologickú
dôležitosť pre budovanie sebavedomia dieťaťa. Samostatné deti sa ľahšie
adaptujú na školské prostredie, pretože sú schopné fungovať a riešiť vzniknuté
situácie samé.
Určite je ale
dôležité aby ste boli ku dieťaťu trpezliví a chápaví, ak potrebuje viac času na
zvládnutie určitej úlohy.
Stanovte
si jasný denný režim
Začiatok povinnej
školskej dochádzky predstavuje pre dieťa významnú zmenu v každodennom režime.
Známe prostredie materskej školy s voľnejším režimom sa mení na školské
prostredie, ktoré má pevne stanovený rozvrh hodín a povinností. Je to zmena, na
ktorú si väčšina detí zvyká ťažšie, ak nie sú na ňu dostatočne pripravené.
Preto je dobré, aby rodičia začali s prípravou na nový režim už pred nástupom dieťaťa
do školy. Znovu by ale mali pamätať na to, že so zavedením dennej rutiny treba
začať po malinkých krôčikoch.
Dodržiavanie
stanoveného režimu pomáha dieťaťu rozvíjať disciplínu a zodpovednosť, ktoré sú
nevyhnutné pre úspešné zvládnutie školských povinností.
Precvičenie
jemnej motoriky dieťaťa
Nové výzvy na škole
si vyžadujú rozvinutú jemnú motoriku a schopnosť koncentrácie u detí. Písanie,
kreslenie, strihanie, lepenie a iné školské aktivity kladú na dieťa vyššie
nároky, ktoré je potrebné postupne rozvíjať. Hoci sa s trénovaním tvarov a
jemnou motorikou začína už v materskej škole, je veľmi prospešné, ak si deti
tieto zručnosti precvičujú aj doma so svojimi rodičmi.
Podpora
emocionálnej stability a rozvoj sociálnych zručností dieťaťa
Škola je významnou
zmenou nielen v kognitívnom vývoji, ale aj v emocionálnej a sociálnej
oblasti. Deti sa stretávajú s novým prostredím, novými ľuďmi a novými
pravidlami. Toto všetko môže vyvolať rôzne emócie, od nadšenia až po skryté
obavy. Preto je dôležitá podpora emocionálnej stability dieťaťa a rozvíjanie
jeho sociálnych zručnosti.
Pri sociálnych
zručnostiach podporujte dieťa v komunikácii s novými spolužiakmi a učiteľmi.
Učte ho, ako sa predstavovať, ako sa pýtať na otázky a ako vyjadrovať svoje
potreby.
Vytvorenie
pozitívneho postoja k škole je investícia do celoživotného rozvoja dieťaťa
a jeho budúcnosti.
Pomáha mu to nielen
úspešne zvládnuť prechod do školy, ale aj rozvíjať pozitívny vzťah k učeniu
a spolužiakom, ktorý ho bude sprevádzať celým štúdiom. Deti, ktoré vnímajú
školu ako miesto plné príležitostí a radosti, sú motivovanejšie učiť sa,
aktívnejšie sa zapájajú do vyučovania a s väčšou ľahkosťou prekonávajú školské prekážky.
Tento pozitívny vzťah k učeniu formuje ich budúcnosť, otvára im dvere k novým
možnostiam a prispieva k ich celkovému úspechu a spokojnosti v živote.
Zadajte Váš komentár.