Ako podporiť emočný rozvoj dieťaťa už od škôlky?

https://www.blog.mojra.sk/post/756

Autor: psychologická poradňa | Emocionálny rozvoj dieťaťa | tipy psychológa | Prečo je dôležité pomenovávať emócie?


Emocionálny rozvoj dieťaťa predstavuje dôležitý základ pre jeho celkový  harmonický vývoj. Od prvých okamihov života človeka je nevyhnutné venovať zvýšenú pozornosť tomu, ako vníma, vyjadruje a spracováva svoje emócie.


Predškolské obdobie je charakteristické hravosťou a otvorenosťou dieťaťa, a javí sa ako ideálny čas pre podporu emocionálnej inteligencie jedinca. Schopnosť chápať, rozpoznávať a regulovať svoje vlastné emócie, ako aj empaticky vnímať emócie iných, má zásadný vplyv na kvalitu medziľudských vzťahov, efektívnosť riešenia problémov a celkovú psychickú vyrovnanosť jedinca počas života.


V praxi to znamená, že deti sa v tomto období učia nielen pomenovať svoje vlastné prežívané pocity, ale aj chápať, prečo vznikajú a ako ich zdravým spôsobom, čo najlepšie vyjadriť. U detí sa vyvíja ich schopnosť empatie, spolupráce a komunikácie najmä prostredníctvom hier, otvorených rozhovorov a čítaním príbehov. Všetky tieto aktivity im umožňujú a pomáhajú budovať pevné a zdravé vzťahy s rovesníkmi a rovnako tak aj s dospelými.


Rodičia dieťaťa a aj jeho učitelia zohrávajú v tomto procese jednu z najdôležitejších úloh. Tým, že aktívne počúvajú, pomenovávajú svoje emócie pred dieťaťom a modelujú vzor zdravého správania, vytvárajú tým pre deti bezpečné prostredie, v ktorom sa môžu slobodne vyjadrovať a plne rozvíjať svoju emocionálnu inteligenciu. Táto investícia do emocionálneho rozvoja sa v budúcnosti viacnásobne vráti v podobe úspešného a šťastného života dieťaťa.

 

Prečo je dôležité aby dieťa vedelo pomenovať svoje emócie?

Vedieť pomenovať emócie je základom emocionálnej inteligencie, a preto je pre zdravý vývoj dieťaťa nevyhnutné. Už od útleho veku je dôležité učiť deti rozpoznávať a pomenovávať to, čo prežívajú vo svojom vnútri. Keď dieťa dokáže identifikovať, či cíti radosť, smútok, hnev alebo strach, má tak  dôležitý ,,patent“ na pochopenie seba samého a svojho okolia.


Schopnosť pomenovať emócie umožňuje dieťaťu lepšie porozumieť vlastným prežitkom, ale aj efektívnejšie pracovať s tým, čo naozaj cíti. Ak dieťa nevie vyjadriť to čo cíti, ľahko sa ocitne v stave bezmocnosti a frustrácie. Neschopnosť vyjadrovať vlastné emócie môže viesť až k neprimeranému správaniu, ako sú výbuchy zlosti alebo uzavretosť, pretože v takomto prípade dieťa nevie, ako inak vyjadriť to, ako sa v danom momente cíti.


Netreba zabudnúť aj to, že pomenovanie emócií zohráva dôležitú úlohu v budovaní zdravých medziľudských vzťahov. Deti, ktoré dokážu vyjadriť svoje pocity slovami, sú schopné lepšie komunikovať so svojimi rovesníkmi a takisto aj s dospelými. Táto schopnosť im umožňuje efektívnejšie a správnejšie riešiť ich vlastné konflikty, vyjadrovať svoje potreby a budovať hlbšie a zmysluplnejšie medziľudské vzťahy.


V bežnom živote to znamená, že rodičia a učitelia by mali aktívne podporovať deti v pomenovávaní emócií, ktoré prežívajú. Môžu to robiť napríklad prostredníctvom rozhovorov o pocitoch, čítať im knihy, ktoré sa zaoberajú emóciami alebo hrať sa hry, ktoré sú zamerané na rozpoznávanie a pomenovávanie svojich pocitov a emócií. Deti sa takýmto spôsobom naučia dôležitým zručnostiam, ktoré im pomôžu orientovať sa v zložitom svete plnom rôznorodých emócií.

 

Cesta k emocionálnej inteligencii dieťaťa

Predškolské obdobie predstavuje kritickú fázu vo vývoji emocionálnej inteligencie dieťaťa. V tomto období si deti osvojujú nielen schopnosť identifikovať a artikulovať svoje vlastné emocionálne stavy, ale aj schopnosť porozumieť emocionálnym prejavom iných jedincov. Predškolské zariadenie zohráva v tomto kontexte nezastupiteľnú úlohu.


1. Vytvorenie bezpečného a podporného prostredia, ktoré je základom pre správny emocionálny rozvoj dieťaťa

  • Deti potrebujú vedieť, že ich pocity sú platné, a že sa nemusia báť ich vyjadriť. Emocionálna bezpečnosť je dôležitým faktorom v každom veku a to hlavne v tom predškolskom. Vytvorenie dôvernej atmosféry zohráva v takomto prípade zásadnú úlohu.
  • Od rodičov je pre deti dôležitá ich podpora a otvorená komunikácia podnecujúca k zamysleniu a vyjadreniu emócií dieťaťa.
  • Počúvajte svoje deti a reagujte na ich pocity a prežívanie s dostatočnou empatiou.  

 

2. Rozvíjanie empatie = kľúč k zdravým vzťahom

  • Pochopenie a vcítenie sa do sveta iných
  • Deti by sme mali od malička viesť k tomu, aby sa vedeli a boli schopné vcítiť sa do ,,kože“ niekoho iného. Aby vedeli pochopiť pocity iných detí. Dôležité je aj to, aby rozlišovali rozdiel medzi pocitmi niekoho iného a ich vlastnými.
  • Vysvetlite im rozdiely v tom, že každý človek prežíva emócie inak a treba to rešpektovať.
  • Napríklad sa môžete s dieťaťom rozprávať o tom, ako sa cíti kamarát, ktorému sa stala nepríjemná vec (napríklad šikana v škole), a ako by sa cítil on, ak by bol na mieste šikanovaného spolužiaka.
  • Budujte vzájomnú podporu
  • Podporujte deti, aby si navzájom pomáhali a spolupracovali pri riešení úloh a pri hrách. Učte ich, že vzájomná pomoc a spolupráca sú dôležité pre budovanie pozitívnych vzťahov.
  • Organizujte spolu s deťmi aktivity, ktoré vyžadujú spoluprácu a vzájomnú pomoc. Napríklad spoločné stavanie veže z kociek alebo riešenie hádaniek.

 

3. Základ emocionálnej ,,gramotnosti“ je rozpoznávanie a pomenovávanie emócií, ktoré prežívame

  • Rozširujte s deťmi jazyk vašich pocitov
  • Učte deti ako správne rozpoznávať a pomenovávať širokú škálu emócií, nielen tých základných akými sú napríklad smútok a radosť.
  • Vytvárajte situácie, keď sa deti učia rozlišovať medzi rôznymi emóciami. S dieťaťom sa môžete rozprávať o pocitoch aj pri pozeraní obľúbenej rozprávky a spoločne tak rozoberať pocity hlavných hrdinov.
  • Hranie rôznych hier s deťmi, ktoré pomáhajú k lepšiemu identifikovaniu emócií v rôznych situáciách, je skvelým a interaktívnym spôsobom. Vytvorte scenáre, v ktorých deti musia rozpoznať emócie iných a reagovať na ne s empatiou.

 

4. Rodičia majú dôležitú úlohu

  • Pravidelná komunikácia rodičov a detí o emočnom rozvíjaní je veľmi prospešná.
  • Spoločne aktivity rodičov spolu s deťmi majú výrazný vplyv na emocionálne prežívanie detí.
  • Vyberajte svojim deťom príbehy, ktoré zobrazujú rôzne emócie a situácie. Pre deti to bude tak pútavejšie a hlavne poučné v oblasti emócií.
  • Podporujte deti, aby si kreslili to, ako sa v danej chvíli cítia. Následné sa môžete dieťaťa spýtať, prečo použilo na kreslenie práve túto farbičku, a čo tým chcelo povedať.
  • Pýtajte sa ich, ako sa cítili počas celého dňa, ako v škole, a ako keď prišli domov. Otázky typu, či vedia, prečo sa takto cítili sú rovnako dôležité.

 

Podpora emocionálneho rozvoja dieťaťa v predškolskom veku je veľkou investíciou do jeho budúcnosti. Vytvorením bezpečného prostredia, rozvíjaním emocionálneho slovníka, podporou empatie a učením sa zdravému riešeniu konfliktov, môžeme deťom pomôcť vybudovať pevné základy pre úspešné sociálne vzťahy a psychickú pohodu v neskoršom veku. Spolupráca medzi škôlkou a rodinou je kľúčovou pre dosiahnutie tohto cieľa. Spoločne môžeme deťom pomôcť stať sa emocionálne inteligentnými a vyrovnanými jedincami.





Práve ste čítali článok: Ako podporiť emočný rozvoj dieťaťa už od škôlky?

Komentáre

  • Zapojte sa do diskusie.
    Zadajte Váš komentár.

  • Avatar

Podobné články



Ako hovoriť o duševnom zdraví s prarodičmi?

Ako hovoriť o duševnom zdraví s prarodičmi?

Autor: psychologická poradna | Ako hovoriť o duševnom zdraví s prarodičmi? | tipy psychologa | Medzigeneračné rozdiely v prístupe k duševnému zdraviu |Duševné zdravie sa v posledných rokoch konečne dostáva do centra pozornosti. Objavuje sa v školách, médiách a dokonca aj v politike. Pre generácie našich starých rodičov, ktoré vyrastali v odlišnej dobe, však táto téma môže byť stále citlivá a nepoznaná. Ich životné skúse...

Pokračovať v čítaní

Toxická pozitivita – Keď sa očakáva úsmev ale mne je úzko

Toxická pozitivita – Keď sa očakáva úsmev ale mne je úzko

Autor: psychologická poradna | Toxická pozitivita | tipy psychologa | Keď sa očakáva úsmev ale mne je úzko |Človek sa častokrát snaží prekopávať životom a nie vždy je to ružové. Stáva sa však, že aj navzdory problémom, ktorým čelíme sa na nás aj tak  veľakrát valí vlna pozitivity.Sociálne siete priam praskajú vo švíkoch od inšpiratívnych citátov o sile úsmevu a pozitívnom myslení. Kníh o osobnostnom rozvoji, ktoré n...

Pokračovať v čítaní

(Ne)viditeľné emócie - Ako spoznať, že dieťa nie je v poriadku?

(Ne)viditeľné emócie - Ako spoznať, že dieťa nie je v poriadku?

Autor: psychologická poradna | (Ne)viditeľné emócie - Ako spoznať, že dieťa nie je v poriadku?  | tipy psychologa |Väčšina rodičov si predstavuje domov plný detského smiechu a bezstarostnej hry. No niekedy sa stane, že táto radosť utíchne. Vaše dieťa, ktoré bolo kedysi plné energie, sa zrazu stiahne do seba. Úsmev, ktorý ste poznali zmizne, v očiach sa stratí iskra a obľúbené hračky, ktoré ho predtým bavili, zostávajú bez povšim...

Pokračovať v čítaní

Psychológovia portálu Mojra.sk

Značky


Začnite meniť Váš život k lepšiemu ešte dnes!    Objednať