Autor: psychologická poradňa | Emocionálny rozvoj dieťaťa | tipy psychológa | Prečo je dôležité pomenovávať emócie?
Emocionálny rozvoj dieťaťa predstavuje dôležitý základ pre jeho celkový harmonický vývoj. Od prvých okamihov života človeka je nevyhnutné venovať zvýšenú pozornosť tomu, ako vníma, vyjadruje a spracováva svoje emócie.
Predškolské obdobie
je charakteristické hravosťou a otvorenosťou dieťaťa, a javí sa ako
ideálny čas pre podporu emocionálnej inteligencie jedinca. Schopnosť chápať,
rozpoznávať a regulovať svoje vlastné emócie, ako aj empaticky vnímať
emócie iných, má zásadný vplyv na kvalitu medziľudských vzťahov, efektívnosť
riešenia problémov a celkovú psychickú vyrovnanosť jedinca počas života.
V praxi to znamená,
že deti sa v tomto období učia nielen pomenovať svoje vlastné prežívané pocity,
ale aj chápať, prečo vznikajú a ako ich zdravým spôsobom, čo najlepšie
vyjadriť. U detí sa vyvíja ich schopnosť empatie, spolupráce
a komunikácie najmä prostredníctvom hier, otvorených rozhovorov
a čítaním príbehov. Všetky tieto aktivity im umožňujú a pomáhajú
budovať pevné a zdravé vzťahy s rovesníkmi a rovnako tak aj s dospelými.
Rodičia dieťaťa a aj
jeho učitelia zohrávajú v tomto procese jednu z najdôležitejších úloh. Tým,
že aktívne počúvajú, pomenovávajú svoje emócie pred dieťaťom a modelujú
vzor zdravého správania, vytvárajú tým pre deti bezpečné prostredie, v ktorom
sa môžu slobodne vyjadrovať a plne rozvíjať svoju emocionálnu inteligenciu.
Táto investícia do emocionálneho rozvoja sa v budúcnosti viacnásobne vráti
v podobe úspešného a šťastného života dieťaťa.
Prečo
je dôležité aby dieťa vedelo pomenovať svoje emócie?
Vedieť pomenovať
emócie je základom emocionálnej inteligencie, a preto je pre zdravý vývoj
dieťaťa nevyhnutné. Už od útleho veku je dôležité učiť deti rozpoznávať a pomenovávať
to, čo prežívajú vo svojom vnútri. Keď dieťa dokáže identifikovať, či cíti
radosť, smútok, hnev alebo strach, má tak dôležitý ,,patent“ na pochopenie seba samého a
svojho okolia.
Schopnosť pomenovať
emócie umožňuje dieťaťu lepšie porozumieť vlastným prežitkom, ale aj
efektívnejšie pracovať s tým, čo naozaj cíti. Ak dieťa nevie vyjadriť to
čo cíti, ľahko sa ocitne v stave bezmocnosti a frustrácie. Neschopnosť
vyjadrovať vlastné emócie môže viesť až k neprimeranému správaniu, ako sú
výbuchy zlosti alebo uzavretosť, pretože v takomto prípade dieťa nevie,
ako inak vyjadriť to, ako sa v danom momente cíti.
Netreba zabudnúť aj
to, že pomenovanie emócií zohráva dôležitú úlohu v budovaní zdravých
medziľudských vzťahov. Deti, ktoré dokážu vyjadriť svoje pocity slovami, sú
schopné lepšie komunikovať so svojimi rovesníkmi a takisto aj s dospelými.
Táto schopnosť im umožňuje efektívnejšie a správnejšie riešiť ich vlastné
konflikty, vyjadrovať svoje potreby a budovať hlbšie a zmysluplnejšie
medziľudské vzťahy.
V bežnom živote
to znamená, že rodičia a učitelia by mali aktívne podporovať deti v
pomenovávaní emócií, ktoré prežívajú. Môžu to robiť napríklad prostredníctvom
rozhovorov o pocitoch, čítať im knihy, ktoré sa zaoberajú emóciami alebo hrať
sa hry, ktoré sú zamerané na rozpoznávanie a pomenovávanie svojich pocitov
a emócií. Deti sa takýmto spôsobom naučia dôležitým zručnostiam, ktoré im
pomôžu orientovať sa v zložitom svete plnom rôznorodých emócií.
Cesta
k emocionálnej inteligencii dieťaťa
Predškolské obdobie
predstavuje kritickú fázu vo vývoji emocionálnej inteligencie dieťaťa. V tomto
období si deti osvojujú nielen schopnosť identifikovať a artikulovať svoje
vlastné emocionálne stavy, ale aj schopnosť porozumieť emocionálnym prejavom
iných jedincov. Predškolské zariadenie zohráva v tomto kontexte
nezastupiteľnú úlohu.
1. Vytvorenie bezpečného a podporného prostredia, ktoré je základom pre správny emocionálny rozvoj dieťaťa
- Deti potrebujú vedieť, že ich pocity sú platné, a že sa nemusia báť ich vyjadriť. Emocionálna bezpečnosť je dôležitým faktorom v každom veku a to hlavne v tom predškolskom. Vytvorenie dôvernej atmosféry zohráva v takomto prípade zásadnú úlohu.
- Od rodičov je pre deti dôležitá ich podpora a otvorená komunikácia podnecujúca k zamysleniu a vyjadreniu emócií dieťaťa.
- Počúvajte svoje deti a reagujte na ich pocity a prežívanie s dostatočnou empatiou.
2. Rozvíjanie empatie = kľúč k zdravým vzťahom
- Pochopenie a vcítenie sa do sveta iných
- Deti by sme mali od malička viesť k tomu, aby sa vedeli a boli schopné vcítiť sa do ,,kože“ niekoho iného. Aby vedeli pochopiť pocity iných detí. Dôležité je aj to, aby rozlišovali rozdiel medzi pocitmi niekoho iného a ich vlastnými.
- Vysvetlite im rozdiely v tom, že každý človek prežíva emócie inak a treba to rešpektovať.
- Napríklad sa môžete s dieťaťom rozprávať o tom, ako sa cíti kamarát, ktorému sa stala nepríjemná vec (napríklad šikana v škole), a ako by sa cítil on, ak by bol na mieste šikanovaného spolužiaka.
- Budujte vzájomnú podporu
- Podporujte deti, aby si navzájom pomáhali a spolupracovali pri riešení úloh a pri hrách. Učte ich, že vzájomná pomoc a spolupráca sú dôležité pre budovanie pozitívnych vzťahov.
- Organizujte spolu s deťmi aktivity, ktoré vyžadujú spoluprácu a vzájomnú pomoc. Napríklad spoločné stavanie veže z kociek alebo riešenie hádaniek.
3. Základ emocionálnej ,,gramotnosti“ je rozpoznávanie a pomenovávanie emócií, ktoré prežívame
- Rozširujte s deťmi jazyk vašich pocitov
- Učte deti ako správne rozpoznávať a pomenovávať širokú škálu emócií, nielen tých základných akými sú napríklad smútok a radosť.
- Vytvárajte situácie, keď sa deti učia rozlišovať medzi rôznymi emóciami. S dieťaťom sa môžete rozprávať o pocitoch aj pri pozeraní obľúbenej rozprávky a spoločne tak rozoberať pocity hlavných hrdinov.
- Hranie rôznych hier s deťmi, ktoré pomáhajú k lepšiemu identifikovaniu emócií v rôznych situáciách, je skvelým a interaktívnym spôsobom. Vytvorte scenáre, v ktorých deti musia rozpoznať emócie iných a reagovať na ne s empatiou.
4. Rodičia majú dôležitú úlohu
- Pravidelná
komunikácia rodičov a detí o emočnom rozvíjaní je veľmi prospešná.
- Spoločne
aktivity rodičov spolu s deťmi majú výrazný vplyv na emocionálne
prežívanie detí.
- Vyberajte
svojim deťom príbehy, ktoré zobrazujú rôzne emócie a situácie. Pre deti to bude
tak pútavejšie a hlavne poučné v oblasti emócií.
- Podporujte
deti, aby si kreslili to, ako sa v danej chvíli cítia. Následné sa môžete
dieťaťa spýtať, prečo použilo na kreslenie práve túto farbičku, a čo tým
chcelo povedať.
- Pýtajte
sa ich, ako sa cítili počas celého dňa, ako v škole, a ako keď prišli
domov. Otázky typu, či vedia, prečo sa takto cítili sú rovnako dôležité.
Podpora emocionálneho
rozvoja dieťaťa v predškolskom veku je veľkou investíciou do jeho budúcnosti.
Vytvorením bezpečného prostredia, rozvíjaním emocionálneho slovníka, podporou
empatie a učením sa zdravému riešeniu konfliktov, môžeme deťom pomôcť vybudovať
pevné základy pre úspešné sociálne vzťahy a psychickú pohodu v neskoršom
veku. Spolupráca medzi škôlkou a rodinou je kľúčovou pre dosiahnutie tohto
cieľa. Spoločne môžeme deťom pomôcť stať sa emocionálne inteligentnými a
vyrovnanými jedincami.
Zadajte Váš komentár.