Autor: psychologická poradňa | Školský psychológ | tipy psychológa | Kedy je potrebný školský psychológ?
Vzdelávanie a výchova dieťaťa predstavujú neoddeliteľný proces, ktorý si vyžaduje celostný prístup zohľadňujúci kognitívne, emocionálne a sociálne aspekty jeho rozvoja. Každé dieťa je unikátnou individualitou s vlastnými kognitívnymi, emocionálnymi a sociálnymi potrebami. V priebehu školského a mimoškolského života sa môžu objaviť rôzne výzvy, ktoré ovplyvňujú jeho psychickú pohodu a taktiež aj akademický výkon. V takýchto situáciách zohráva školský psychológ veľmi dôležitú úlohu pri poskytovaní odbornej podpory a intervencie.
Aká
je náplň práce školského psychológa?
Úloha školského
psychológa je komplexná a zameraná na podporu psychickej pohody a optimálneho
rozvoja detí a mladistvých v školskom zariadení. Je to odborník, ktorý pracuje
s deťmi, rodičmi a učiteľmi, aby pomohol riešiť rôzne problémy, ktoré sa
v škole naskytnú a môžu ovplyvniť akademický výkon žiakov, sociálne vzťahy
a emocionálnu stabilitu.
Oblasti
v ktorých pôsobí školský psychológ:
Diagnostika
na prvom mieste
Školský psychológ
vykonáva psychologické vyšetrenia na školách, ktoré pomáhajú identifikovať
špecifické potreby detí. Tieto vyšetrenia vo väčšine zahŕňajú inteligenčné
testy, testy osobnosti, pozornosti a špecifických porúch učenia. Diagnostika je
základom pre vypracovanie individuálnych vzdelávacích plánov a intervencií
pre detí, ktoré takýto individuálny prístup na škole potrebujú.
Dôležitá
je aj intervencia
Školský psychológ je
na škole aj preto, aby poskytoval individuálne/skupinové poradenstvo žiakom,
ktorí majú sociálne, emocionálne alebo behaviorálne problémy. Pomáha deťom
zvládať stres a úzkosť z navštevovania školy, ale aj depresiu,
problémy so sebaúctou, či iné psychické ťažkosti, ktoré sa u deti vedia
objaviť. V prípade traumatických udalostí alebo rôznych iných, ktoré sú
náročné, poskytuje aj krízové intervencie.
Prevencia
ako ďalší dôležitý aspekt pri práci školského psychológa
Školský psychológ by
sa mal aktívne podieľať na prevencii šikanovania, násilia, závislostí a iných
rizikových správaní na školách. Je skvelé ak psychológ na škole realizuje
preventívne programy, ktoré sa zameriavajú na rozvoj sociálnych a emocionálnych
zručností. Môže ísť aj o oblasti akými sú sebapoznanie a osveta
zdravého životného štýlu. Najdôležitejšia je však spolupráca s učiteľmi a rodičmi
pri vytváraní bezpečného školského prostredia, v ktorom sú všetky deti
rovnocenné a podporované.
V neposlednom
rade poradenstvo
Školský psychológ
poskytuje poradenstvo nielen žiakom ale aj rodičom, a to v oblasti výchovy
a vzdelávania detí. Pomáha im pri riešení problémov s učením, správaním a
emocionálnym vývojom ich dieťaťa. Taktiež spolupracuje s učiteľmi na zlepšovaní
vzdelávacieho procesu a na individuálnom prístupe k deťom so špecifickými potrebami.
Poradenstvo poskytuje aj učiteľom, najmä
v tom, ako pracovať s deťmi, ktoré majú tieto špeciálne potreby.
Aký
by mal byť školský psychológ?
Školský psychológ je
odborník, ktorý sa venuje najmä deťom na školách. Jeho najväčšou silnou
stránkou by mala byť empatia voči druhým a vzájomné porozumenie. Schopnosť byť trpezlivý, vedieť počúvať
a hlavne sa vcítiť do situácie žiakov, učiteľov a rodičov, je prvým
predpokladom aby ste ako školský psychológ boli dobrý.
Dôvernosť je zásadnou
pri nadväzovaní a udržiavaní vzťahov, či už s deťmi, učiteľmi alebo
rodičmi. Riadiť by sa mal etickým kódexom, ktorý definuje jeho profesionálne
zásady, a zachovávať mlčanlivosť. Profesionálnosť a odbornosť je u školského
psychológa nevyhnutným aspektom. Mal by mať vhodné vysokoškolské vzdelanie
v odbore psychológia a špecializáciu na školskú psychológiu.
Je dôležité aby
ochotne spolupracoval s pedagógmi, rodičmi detí a hlavne
s deťmi. Ak je ochota spolupracovať je s tým spojené aj zabezpečenie
komplexnej podpory žiakov.
Školský psychológ je
dôležitým členom školského tímu, ktorý prispieva k vytváraniu pozitívneho a
podporujúceho prostredia pre všetky deti.
Ako
vysvetliť dieťaťu prácu školského psychológa?
Pre mnohé deti, ale
aj rodičov, zostáva práca školského psychológa nie úplne jasnou. Často sa
stretávame s neistotou rodičov, ktorá prerastá do zbytočných obáv a
strachu z návštevy jeho kancelárie. Táto nevedomosť vytvára bariéru, ktorá
bráni deťom v tom, aby využili odbornú pomoc, ktorú školský psychológ ponúka.
Preto je nevyhnutné, aby sme spoločne prelomili tieto predsudky a predstavili
školského psychológa ako zásadnú a podporujúcu súčasť školského tímu.
Pozitívne
prirovnávanie a rozprávanie o školskom psychológovi pomáha pri prelomení
bariér. Vysvetlite dieťaťu, že pomáha trénovať ich emócie, zvládať stresové
situácie a riešiť problémy. Je to niekto, kto im pomôže v tom aby sa cítili
smelšie, silnejšie, sebavedomejšie a spokojnejšie.
Deti by mali vedieť,
že školský psychológ im môže pomôcť s rôznymi situáciami: smútok, hnev,
problémy s kamarátmi, šikana, tréma pred písomkou, ťažkosti so sústredením.
Konkrétne príklady im pomôžu pochopiť, kedy sa na neho môžu obrátiť. Zdôraznite,
že návšteva školského psychológa nie je znakom ani prejavom slabosti. Naopak je
to prejav odvahy a snahy o osobný rast a duševné zdravie. Každý, kto sa
chce a potrebuje porozprávať alebo lepšie pochopiť svoje pocity a získať
cenné rady, je vítaný.
Veľmi dôležité je aj
ubezpečenie detí, že rozhovory so školským psychológom sú dôverné a majú
tam vytvorený bezpečný priestor. Môžu sa otvorene zdôveriť so svojimi pocitmi
či obavami.
Kedy
je vhodné obrátiť sa na školského psychológa?
Obrátiť sa na
školského psychológa môže dieťa aj rodičia prakticky kedykoľvek. Školský
psychológ pomáha deťom, rodičom a učiteľom riešiť rôzne situácie,
s ktorými si nevedia dať rady. Medzi najčastejšie dôvody na konzultáciu
patria:
Emocionálne
ťažkosti
Hovoríme
o ťažkostiach akými sú napríklad smútok, úzkosť, strach, hnev alebo časté výkyvy
nálad. Tieto problémy môžu signalizovať vnútorné napätie u dieťaťa. Dôležité je
všímať si tieto prejavy a reagovať na dieťa citlivo. Predídeme tak zhoršeniu
stavu a dlhodobým negatívnym následkom.
Správanie
dieťaťa
Agresivita,
neposlušnosť, impulzivita alebo utiahnutosť, častokrát signalizujú vnútorné
ťažkosti dieťaťa. Je nevyhnutné aby sme si všímali tieto prejavy zhoršeného
správania a reagovali na ne citlivo.
Problémové
učenie sa
Medzi problémové
učenie zaraďujeme ťažkosti s osvojovaním vedomostí, nesústredenosť, dlhé učenie
alebo zhoršenie výsledkov.
Šikana
v škole
Ak dieťa zažíva
šikanu alebo má problém zaradiť sa do kolektívu, nadväzovať priateľstvá či
riešiť konflikty so spolužiakmi.
Nízke
sebavedomie dieťaťa
Nízke sebavedomie a
sebadôvera sa u detí prejavujú nedostatkom viery vo vlastné schopnosti,
strachom zo zlyhania a negatívnym obrazom o sebe samom. Deti s nízkym
sebavedomím sa často vyhýbajú novým výzvam, podceňujú svoje úspechy a majú
tendenciu porovnávať sa s ostatnými, pričom sa vidia v negatívnom svetle. Táto
neistota môže viesť k úzkosti, sociálnej izolácii a zhoršeniu školského výkonu.
Je dôležité, aby si dospelí (rodičia, učitelia,..) všímali tieto signály a
reagovali na ne s citlivosťou a porozumením. Podpora sebavedomia
u detí je neoddeliteľnou súčasťou zdravého psychického vývinu.
Problémy
v rodine
Patria sem napríklad
rozvod rodičov, úmrtie jedného z rodičov alebo blízkej rodiny, sťahovanie
sa, či iné zmeny, ktoré vedia narušiť chod pravidelného režimu dieťaťa. Takéto
,,silné“ životné udalosti majú značný vplyv na psychiku, a to nie len
dieťaťa.
Školský psychológ je
rozhodne podstatným členom školského tímu, ktorý môže výrazne pomôcť dieťaťu
zvládať rôzne výzvy. Ak rodič cíti, že dieťa potrebuje podporu, nemal by váhať
s obrátením sa na odborníka. Je dôležité, aby deti vnímali školského psychológa
ako niekoho, kto je tu pre nich, a nie ako niekoho kto by im chcel uškodiť.
Zadajte Váš komentár.