Skrytá bolesť: depresia a sebapoškodzovanie u detí a ako im pomôcť

https://www.blog.mojra.sk/post/534

Národný monitoring duševného zdravia detí v Českej republike, ktorý realizoval Matěj Kučera z Ústavu duševného zdraví, priniesol šokujúce zistenie, podľa ktorého až 40 % žiakov deviateho ročníka základných škôl vykazuje známky strednej a ťažkej depresie, a 30 percent deviatakov má problémy s úzkosťou. Myslím, že na Slovensku je situácia podobná. Sama pracujem ako školská psychologička, s deťmi sa stretávam, veľa sa rozprávame, žiaľ, práve žiaci deviateho ročníka nemajú záujem rozprávať o svojich pocitoch a problémoch. Keď môžem porovnať chlapcov a dievčatá, moja skúsenosť je taká, že dievčatá sú ochotnejšie  hovoriť o svojich pocitoch, ale tiež to nie je pravidlo. Niektoré dievčatá sú extrémne uzavreté a nerozprávajú sa ani so svojimi spolužiakmi.

 

„Najčastejší problém, s ktorým sa v praxi stretávam, je sebapoškodzovanie detí. Sebapoškodzujúce myšlienky alebo pokusy som žiaľ zachytila už pri žiačke štvrtého ročníka, ale väčšinou sa jedná o staršie deti, prevažne dievčatá, okolo šiesteho ročníka základnej školy a vyššie.“

 

Prečo si deti takýto krutým spôsobom ubližujú?

Príčiny bývajú rôzne, či už sú to problémy so spolužiakmi, šikanovanie, problémy s rodičmi, sklamanie v láske, a podobne. Všetky dievčatá, a aj chlapci, ktorí trpia sebapoškodzujúcimi sklonmi, majú problémy hlavne vo vzťahu k sebe samému.

 

Kde môžeme hľadať príčiny nízkeho sebavedomia detí, ktoré ich vedie k sebapoškodzovaniu?

Tých príčin, prečo si deti nízke sebavedomie, negatívny sebaobraz, a celkovo sa nemajú radi  a ubližujú si, môže byť viac. Vždy sa však jedná o vzťahové problémy. Niektoré deti uvádzajú, že nedostávali dostatočnú rodičovskú lásku v detstve, rodičia a často aj učitelia im vraveli, alebo stále vravia, že sú hlúpe. Deti tieto nálepky automaticky prijímajú, nakoľko ešte nemajú dostatočne rozvinuté kritické myslenie a schopnosť racionálne prehodnocovať a filtrovať nálepky, ktoré im vysielame. Keď dieťaťu povieme, že je hlúpe, uverí nám. Keď mu povieme, že je šikovné, tiež nám uverí.

 

Na duševné zdravie detí má veľký vplyv aj kamaráti. Deti v období puberty potrebujú byť súčasťou nejakej rovesníckej skupiny, niekam patriť.  Za členstvo v rovesníckej skupine sú ochotné spraviť aj to, čo by inak nespravili, najmä chlapci, napríklad vyskúšať cigaretu (klasickú, alebo elektronickú, od ktorej nesmrdia veci a  rodičia na to tak ľahko neprídu, alebo veľmi populárny žuvací tabak, ktorý sa dá kúpiť v trafike), taktiež spolu pijú energetické nápoje, v niektorých rovesníckych pubertálnych skupinách dokonca experimentujú s alkoholom a drogami, ktoré sú v súčasnosti, žiaľ, celkom ľahko dostupné. V niektorých skupinách sa skúšajú aj iné drogy, napríklad marihuana, ktorá je v niektorých štátoch, žiaľ, úplne legálna, ale málokto deťom povie, že nie každému prinesie chvíľkové uvoľnenie, a pri niektorých užívateľoch môže byť spúšťačom psychózy. Keď som pracovala v psychiatrickej liečebni, mali sme mladého asi 20-ročného pacienta so schizofréniou, ktorú uňho vyvolala marihuana, pričom tvrdil, že to vyskúšal iba dvakrát v živote. Schizofrénia je však nevyliečiteľné ochorenie, ktoré ho bude negatívne ovplyvňovať do konca života.

 

Naše deti trávia, oproti predchádzajúcim generáciám, obrovské množstvo času na sociálnych sieťach, čo tiež nepomáha ich psychickému zdraviu, a niekedy zdieľajú fotky, napríklad v plavkách (v lepšom prípade), za ktoré sa potom môžu hanbiť pred spolužiakmi, aj rodičmi. Okrem sociálnych sietí trávia deti, niekedy už na prvom stupni základnej školy, alebo už v škôlke, množstvo času hraním hier na mobile/počítači, čo tiež neprospieva ich duševnému zdraviu, pričom počítačová hra je pre ne oveľa zaujímavejšia ako hra s rovesníkmi, nakoľko im prináša viac adrenalínu a napätia.

 

„Niektoré dievčatá si začali ubližovať kvôli zlým vzťahom v triede, problémom s najlepšou kamarátkou.“

 

V dôsledku vyššie uvedených skutočností, ktoré osobne považujem za najrizikovejšie pre duševnú pohodu detí, aj keď tých faktorov môže byť viac. Pokiaľ sa na dané problémy príde, deti priznávajú, že fyzická bolesť pri sebapoškodzovaní im prináša uvoľnenie od psychickej bolesti, ktorú im spôsobujú problémy v blízkych vzťahoch.

 

Veľmi vážny problém, ktorému v poslednom čase musíme v škole čeliť, sú poruchy príjmu potravy.

Niektoré deti nechcú jesť pre to, že majú pocit, že sú tučné, a  pri hľadaní príčiny takéhoto presvedčenia o sebe je často bezvýznamná poznámka niekoho z rodiny , ktorú si dieťa vzalo píliš osobne. Niektoré deti prechádzajú od sebapoškodzovania k poruchám príjmu potravy, volia to ako lepšiu možnosť, lebo im nezostanú nepekné jazdy. Sebapoškodzovanie aj poruchy príjmu potravy, majú spoločné to, že pri obidvoch dieťa ubližuje svojmu telu, čo je prejavom toho, že dieťa sa nemá dostatočne rado, nie je spokojné so svojim telom, a  samé so sebou, často majú tieto deti pocit, že ich nikto nechápe, nikomu na nich nezáleží, a je vlastne jedno, či tu sú alebo nie.

 

Čo môžeme urobiť pre naše deti?

Pre to, aby sme tento kritický stav duševného zdravia našich detí mohli aspoň čiastočne zvrátiť, je dôležité, aby sme im ako rodičia, učitelia, ako dospelí, dávali najavo, že sú pre nás dôležité, že na nich záleží, a aby im pomáhali rozvíjať ich vnútorný potenciál, aby mohli robiť to, čo ich baví, a kde sa dokážu realizovať. Taktiež je dôležité už od malička podporovať deti a ich sebahodnotu a  sebaistotu, dávať im najavo, aké sú výnimočné a dôležité, a aby sme podporovali ich zdravé sebavedomie a sebaúctu. Je nevyhnutné, aby sme im ukazovali, kým skutočne sú, a  že ich sebahodnota nezávisí na tom, čo povie spolužiak, alebo niekto, kto im napríklad ponúkne drogu, ale aby vedeli, kým sú vo svojom vnútri. Tiež je dôležité učiť deti zdravej asertivite, aby neskôr, keď od nich bude niekto chcieť niečo, s čím nebudú stotožnení, boli schopné povedať NIE.

 

„Deti potrebujú mať ciele, túžby a plány, ktoré chcú v živote dosiahnuť. Dovoľme im to, podporujem ich v tom, aby boli ich ciele realizovateľné, a aby mohli zažiť úspech, prijatie nás i sebaprijatie, aj keď nie sú dokonalé.“

 

 
Autor: Mgr. Jitka Kneslová, psychologička online poradny MOJRA









Práve ste čítali článok: Skrytá bolesť: depresia a sebapoškodzovanie u detí a ako im pomôcť



Komentáre

  • Zapojte sa do diskusie.
    Zadajte Váš komentár.

  • Avatar

Podobné články



Ako zvládať ťažké emócie s deťmi?

Ako zvládať ťažké emócie s deťmi?

Autor: psychologická poradňa | Ako rozpoznávať a pomenovať emócie detí, ako pomáhať deťom vyjadrovať svoje emócie zdravým spôsobom a ako poskytovať deťom emocionálnu podporu? Deti prežívajú širokú škálu emócií, od radosti a vzrušenia až po smútok, hnev a strach. Pre rodičov a opatrovateľov je dôležité, aby vedeli, ako deťom pomôcť tieto emócie zvládnuť zdravým spôsobom. Rozpoznávať emócie, ktoré sa objavujú u detí je nevyhnutnou súčasťou ...

Pokračovať v čítaní

Ako sa vysporiadať so stratou blízkeho človeka?

Ako sa vysporiadať so stratou blízkeho človeka?

Autor: psychologická poradňa | Tipy psychologa Ako sa vysporiadať so stratou blízkeho človeka Strata blízkej osoby je veľmi bolestivá skúsenosť, ktorá môže ovplyvniť všetky aspekty nášho života. Je dôležité si uvedomiť, že neexistuje správny alebo nesprávny spôsob smútku a každý prežíva stratu blízkeho človeka individuálne.Keď človek príde o osobu alebo niečo cenné v jeho živote, je to jednou z najťažších skúseností, ktorými si musí pre...

Pokračovať v čítaní

Ako hovoriť s deťmi o sexe a sexualite

Ako hovoriť s deťmi o sexe a sexualite

Autor: psychologická poradňa | Tipy pre rodičov ako hovoriť s deťmi o sexeSex a sexualita sú témy, ktoré sú vo väčšine spoločnosti tabu. Hovoriť s deťmi o sexe môže byť pre rodičov náročné, ide však o konverzáciu, ktorú je dôležité viesť so svojimi deťmi. Ako a kedy je najvhodnejší čas začať sa rozprávať so svojimi deťmi o sexe a sexualite? Komunikácia je základom Medzi najdôležitejšie veci v...

Pokračovať v čítaní

Psychológovia portálu Mojra.sk

Značky


Začnite meniť Váš život k lepšiemu ešte dnes!    Objednať